Az MTV azonnali hatállyal felmondta a Nap-kelte szerződését Nyomtatás
2009. szeptember 25. péntek, 13:51
Hétfőtől új reggeli közéleti műsor indul

Azonnali hatállyal felmondta a Nap-kelte című reggeli műsorát készítő társasággal kötött szerződését a Magyar Televízió (MTV) - értesült több érintettől pénteken az MTI. A köztelevízió honlapján már be is jelentette egy új reggeli műsor indítását, melynek címe: Ma reggel. 

 

 A hírekre, a politikai, gazdásági és kulturális eseményekre fókuszáló adássorozat „Ma reggel” címmel indul, és hétköznaponként reggel 6:30-tól 9 óráig lesz látható mindkét csatornán. A Nap-keltét váltó, belső gyártásban készülő műsor életre hívását az indokolta, hogy a Magyar Televízió Közalapítvány kuratóriumának elnöksége nem járult hozzá a korábban általa támogatott 2,45 milliárd forintos hitel felvételéhez. A döntés miatt az MTV forráshiányos helyzetbe került, ami csak a kiadások radikális csökkentésével és a bevételek növelésével kezelhető.

 

Medveczky Balázs, az MTV ügyvezetője - akit az MTI-nek Erdélyben sikerült elérnie - azt közölte, "gyakorlatilag minden" külső gyártási szerződést felmondtak. Arra a kérdésre, hogy ki lesz a produkció felelős szerkesztője, úgy nyilatkozott: a posztot eddig betöltő Lakat T. Károly az MTV munkavállalója, így számítanak rá. Közlése szerint a produkció - akárcsak elődje - a közéleti főszerkesztőség alá tartozik majd.

Eközben vita van a Magyar Televíziót (MTV) felügyelő kuratórium elnöke és helyettese között arról, hogy az MTV-nek joga volt-e felmondani a szerződést, a köztévé és a producer között pedig abban a kérdésben, szabályosan kézbesítették-e a felmondást kevéssel azelőtt, hogy a közmédium pénteken bejelentette, hogy a jövő héttől belső gyártásban készülő reggeli műsorral jelentkezik. Czeglédi szerint ehhez nem volt joguk, helyettese szerint igen. Czeglédi László, az MTV kuratóriumának kormányoldal által delegált elnöke azt közölte: hivatalos tájékoztatást még nem kapott az ügyben, de a felmondás "beláthatatlan következményekkel járna". Hozzátette, az ügyben minden felelősség az ügyvezető alelnöké, akinek szerinte nem volt joga a kuratóriumi elnökség hozzájárulása nélkül felbontani a szerződést, amelynek megkötéséhez is a testület jóváhagyására volt szükség. Czeglédi László megemlítette: a kialakult helyzetre tekintettel rendkívüli kuratóriumi elnökségi ülést hívott össze hétfő délutánra.

Helyettese, az ellenzéki jelöltként a testületbe került Balogh László szerint viszont teljesen jogszerű volt a lépés; a szerződéskötéshez valóban szükség volt az elnökség engedélyére, de a médiatörvényben "sehol nem látni nyomát", hogy a felmondáshoz szükség volna a jóváhagyásukra.

"A Nap-kelte nem kíván elhamarkodottan reagálni a történtekre, mert az ügy ennél sokkal bonyolultabb és szerteágazóbb" - közölte a távirati irodával Gyárfás Tamás producer. A reggel történtekről annyit mondott el: nyolc óra körül irodájában előzetes bejelentés nélkül felkereste őt Dobos Menyhért, az MTV közéleti igazgatója, és közölte, milyen tartalmú dokumentumot kíván átadni. A stúdióvendégként ott tartózkodó (egyébként Gyárfás cégét több esetben jogászként képviselő) Bánáti János azonban azt tanácsolta, ne vegye át az iratot, mert a szerződés felmondásának nem ez a módja.

Tavaly július 23-án járult hozzá – többségi szavazással – a Magyar Televízió Közalapítvány kuratóriumi elnöksége, hogy két évvel, 2010 végéig meghosszabbítsák a reggeli sávban 2002 óta látható Nap-kelte gyártójával hatályban lévő szerződést. Az MTV sajtóirodája akkor azt közölte, hogy a társaság egy éven belül átköltözik új, óbudai bérelt gyártóbázisába, ezért „pénzügyi és kapacitás-szempontokból egyelőre nincs realitása” annak, hogy a reggeli műsort saját belső gyártásban készítsék. Az új műsor hétfő reggel jelentkezik, Ma reggel címmel, s készítéséhez számítanak a volt Nap-keltés kollégákra is. A hvg.hu információi szerint pénteken délelőtt behívta az MTV vezetése a műsorvezetőket, hogy nyilatkozzanak: hajlandóak-e részt venni az új műsor készítésében.

A Nap-kelte botrányai

A Nap-kelte utóbbi két éve a botrányairól szólt. 2007-ben lapunk arról számolt be, hogy éveken át több millió forintot fizetett ki a Gyárfás Tamás érdekeltségébe tartozó St. Plusz Kft.-nek a Fővárosi Vízművek, a Fővárosi Gázművek és a Fővárosi Közterület-fenntartó Zrt. azért, hogy vezető munkatársait stúdióbeszélgetésre hívják be a reggeli műsorba. (Erről szóló cikkünket itt olvashatják.) A cikk nyomán belső vizsgálat indult a köztelevízióban, a médiahatóság pedig burkolt reklám miatt megbüntette az intézményt.

Ezt megelőzően Topolánszky Ákos egykori sportminisztériumi államtitkár nyilatkozott arról lapunknak, hogy bár korábban elutasították a producer cégének drogprevenciós műsor elkészítésére tett ajánlatát, Gyárfás kijárta Gyurcsány Ferenc sportminiszternél, hogy mégis megkapja a megpályázott milliókat. Cikkeinket követően a Gyárfás Tamás a "Nap-kelte elleni cikksorozatról" írt olvasói levelet lapunknak. Az Origo.hu ezzel kapcsolatban kiderítette, hogy Gyárfás cége, a St. Plusz Kft. 2000 és 2007 között műsorok és kisfilmek készítésére, stúdióbeszélgetésekre összesen 484,5 millió forintot nyert, de könyveket is vásároltak a cégtől állami intézmények. 

Két éve a Nap-kelte műsorvezetőinek összeférhetetlensége kapcsán indult vizsgálat a köztévében, ennek nyomán több, más orgánumoknál is szerepet vállaló műsorvezető tűnt el a reggeli műsorból. Távozott Orosz József, Aczél Endre, s letiltották Bánó Andrást is. A műsorvezetők elfogultságát 2006 őszétől fogva a Fidesz és a KDNP politikusai bírálták, egyúttal a műsor bojkottja mellett döntöttek. Éppen a Fidesz-kormány idején volt az egyetlen alkalom, hogy Gyárfásékat leparancsolták a köztévé képernyőjéről: 1998 szeptemberében az köztévé nem hosszabbított szerződést, a műsor így előbb a TV3-ra, majd az ATV-re került. A 2002-es szocialista hatalomátvételt követően az MTV elnöke, a gyorsan megbukott Ragáts Imre szinte azonnal visszavette a Nap-keltét.

A sorozatos botrányok ellenére az MTV tavaly nyáron újabb két évre leszerződött a Nap-keltével. Akkor úgy nyilatkoztak: gazdaságos a produkció külső gyártása, az MTV-nek nem kell érte fizetnie, márpedig "egy ilyen terjedelmű belső gyártású élő műsornak olyan anyagi és kapacitásigénye van, amelyet reklámbevételekből nem tudna fedezni az MTV".

 

Politbulvár és barkácsesztétika
Egy sajátos köztévés műsor  


A Nap-kelte - egyik más köztévés műsorhoz sem hasonlító módon - hétről-hétre fizetett hirdetésekben tette közzé önmagáról, hogy a "legnézettebb" az összes reggeli tévéműsor között. A hirdetéseket pedig, mint afféle osztálytablók, a heti műsorvezetők arcképe díszítette, a sor végén a producerrel, Gyárfás Tamással. Kevés műsora van a köztévének, amelynél minden néző tudta - mert emlékezetébe idézték -, ki a producer. Különös képződmény tűnik el most a köztelevízió képernyőjéről.

A politikai bulvár műfajában utazó műsor a tényfeltárás igényével és lendületével igyekezett megjelenni, de legtöbbször csak addig jutott, hogy a politikusok reggelenkénti üzenőfalaként funkcionáljon. A néző személyes ismerősévé váltak a hazai politika figurái, akár ha egy napi soap opera (vagy stílszerűbb volna talán sit com-ot emlegetni) szereplői lennének.

Mások mellett Torgyán József imázsának megteremtődése is a szinte folyamatos Nap-keltés jelenlétének volt köszönhető. S a tévéstúdióban, a kulisszák mögött jártak megerősíthetik: a producerrel puszikat váltott egy-egy alkalommal. De minden oldal és minden szereplő képviselve volt az olykor szürreális Nap-kelte-díszletekben. A műnövényes, sápadtra világított, bőrkanapés beszélgetőtérben, a Kinn-padon elnevezésű "őszinte" sorozat rusztikus falócáján, a Kereszttűz politikusizzasztónak szánt naszádkulisszájában.

A Nap-keltében való szereplés a politikusok számára szépen lassan önértékké vált; emlékezetesek például a Jobbik reprezentánsainak "gombnyomásos" monológjai a legutóbbi időkből. Hiába van kérdés, vagy akár olykor válasz is, a jelenlét lett a fontos. Mindez komoly csorbát szenvedett, amikor a 2006-os, zavargásokkal teli őszön a Fidesz és a KDNP jelesei bojkottálni kezdték a köztévé reggeli polit-showját. Lettek azonban helyettük mások, akik megszólaltatták azt, amit talán ők is elmondtak volna; szintén emlékezetes Fábry Sándor és Bakács Tibor Settenkedő szócsatája a Kereszttűz című blokkban. 

Megvált a reggeli műsor később Bakácstól, mint ahogy Aczél Endrétől is, megvált a Nap-nyugtától, a délutáni ismétléstől és megvált ódivatú díszletelemeitől is, hogy ez utóbbiakat egy barkácsáruház lambériás esztétikájával cserélje fel. De az évek alatt sok minden jött és ment a műsorban. Például a Szauna című blokk is, amelyben, meglepő módon, egy komplett szaunában beszélgettek a résztvevők. Jött és ment a láthatóan házilag barkácsolt hirdetések tömege. Éveken át fújhattuk kívülről egy csempegyár szlogenjét ("A meghitt ragyogás"), nézhettünk monstruózus kanapékról készült képeslapszerű (kiforgó-beforgó) animációkat, s dúdolhattunk slágereket egy Suzuki-forgalmazótól. Ezeket a reklámokat semmilyen más csatorna semmilyen más műsorában nem lehetett látni, hasonló megoldásokat csak a BPTV alkalmazott. Mint ahogy kovácsoltvas bútorokat, rozsdabarna pulpitusokat, csíkos tapétát, műablakot, műkandallót se sokat láttunk másutt. 

Gyárfás Tamás műsora valamilyen okból kirobbanthatatlannak tűnt a televízió képernyőjéről. Azaz, talán nem valamilyen volt ez ok, hanem nagyon is kézzelfogható: a politikai szereplőkkel ápolt szoros viszony. A Fidesz-kormány alatt tűnt csak el, azaz váltott csatornát a műsor. Fidesz-kormány várhatóan a közeljövőben újra lesz. A Nap-kelte már nincs ott a Magyar Televízió képernyőjén. 

www.hvg.hu