A díva új arca Nyomtatás
2008. augusztus 09. szombat, 23:53

Évtizedeken át nem szólaltak meg Ligeti Györgynek azok a dalai, amelyek Rost Andrea új lemezén szerepelnek. Az augusztus 17-én itthon éneklő sztárnak húsz év után először lesz premierje a pesti Operaházban. - A friss lemezen teljesen új arcát mutatja meg. Mennyire volt tudatos ez az "önleleplezés"?



- Kétségtelenül fontos állomás ez a CD a pályámon, hiszen eddig leginkább Mozartot, illetve Donizettitől Verdiig a nagy operadíva-szerepeket énekeltem. Most a magyar dalokkal és a népdalfeldolgozásokkal az "egyszerű" Rost Andreát akartam megmutatni. A magyar népzenével már gyermekkoromban találkoztam, hiszen vidéken a nagyszüleimnél igen sokat énekeltünk. A CD-n szereplő dalok között is akad olyan, amit már kisgyerekként is ismertem és nagyon szerettem.



- Melyik dal áll a szívéhez a legközelebb?



- Nem tudnék választani. Itt van például Kodály balladája, a Mónár Anna. Rendkívül nehéz, és a hangulata megviseli az embert, amikor előadja, különösen egy édesanyát. Fantasztikusan van megkomponálva, mintha opera lenne, felmegy a függöny, és lejátszódik a dráma. Bartók Tíz magyar népdalát csiszolatlan gyémántnak tartom. Vagy itt van az Arany János versére írt, A legszebb virág című Ligeti-dal. Szintén a kedvenceim közé tartozik. Megható és rendkívül mély, fájdalmas hazaszeretetről árulkodik. Ismerve Ligeti György életét és lelkivilágát, nyilvánvalóan elhagyott szülőhazájára tekintett, amikor komponálta.



- Ligetit korábban soha nem énekelt, ráadásul olyan dalciklusokat választott, amelyeknek sokáig még a kottájuk sem volt hozzáférhető.



- Tartottam is tőlük. És bizony többet kellett foglalkoznom a CD-n hallható, a Weöres és Arany verseire írott két ciklussal, mint a Bartók- vagy a Kodály-művekkel. Sokáig azt hittem, hogy képtelen lennék megszólaltatni őket. Olvastam Ligetiről egy könyvet, aztán rájöttem, teljesen másként kell közelíteni a darabjaihoz, és akkor megnyílt előttem a zeneszerző gyakran ironikus zenei világa. Bartók, Kodály és Ligeti művészete közös gyökerekből táplálkozik, összekötik őket ezek a dalok is, és a CD szép ívet mutat az 1900-as évektől az ezredfordulóig.



- Mennyi idő alatt készült el a Hungarian Songs című lemez?



- Tavaly októberben vettük fel a Zene akadémia nagytermében, ott, ahol maguk a zeneszerzők, Bartók, Kodály és Ligeti is hosszú időt töltöttek. Mindössze négy nap alatt felvettük a lemezt. Éjszakákba nyúló munka volt, de felejthetetlen élmény. Mondhatom, hogy most szerettem bele igazán a dal műfajába.



- A dalok kísérőjével, Simon Izabella zongoraművésszel ez az első közös CD?



- Igen, ez a lemez az első, de nem az utolsó. Régóta ismerem őt férjével, Várjon Dénes zongoraművésszel együtt. Nagyon harmonikusan tudtunk együtt dolgozni. Izabella remek partner, nemcsak a kottát nézi, hanem a szövegre is figyel, kutatja a szerző szándékát. Így fejtettük meg közösen a dalok titkát.



- Lesz folytatás?



- Először is egy hangverseny. Szeptemberben Schumann-dalokat adunk elő a Zeneakadémián. De egy új lemezen is törjük a fejünket, és már van is egy ötletünk. Női zeneszerzők dalait szeretnénk felkutatni a Brahms körüli időszakból. Felfedeztem Németországban egy kis falut, ahol a könyvtár több olyan kottát őriz, amelyekben sok ilyen dal található. Az interneten is keresgélünk. Fanny Mendelssohn zongoraművész, Felix Mendelssohn nővére például gyönyörű dalokat komponált.



- Néhány nap, és augusztus 17-én itthon hallhatjuk a Zempléni Fesztivál záróhangversenyén, ahol Pergolesi Stabat Materéből és Mozart c-moll miséjéből énekel. Honnan érkezik?



- Július végén Japánban jártam, augusztus elején pedig Tanglewoodban szintén Mozartot énekeltem - André Previn az egyik koncertemen zongorázott, a másikon vezényelt.



- Itthon még milyen feladatok várják?



- Két csodálatos szerepet tanulok párhuzamosan. Szeptember 16-án a Turandot Liuját éneklem a Művészetek Palotájában. Nagy kihívás. A karakter nagyon közel áll hozzám, és talán már hanggal is győzni tudok egy Puccini-zenekart. A másik szerep a Cosi fan tutte Fiordiligije. Hatalmas feladat. A Budapesti Fesztiválzenekarral először a Las Palmas-i fesztiválon, majd november végén, december elején három alkalommal a Művészetek Palotájában adjuk elő Mozart vígoperáját.



- Hihetetlen kimondani, de húsz éve nem volt premierje a Magyar Állami Operaházban. Most úgy tűnik, 2009 tavaszán megtörik a jég...



- Nem hangzik túl jól, de sajnos igaz ez a húsz év. 1989-ben még főiskolásként Gounod Rómeó és Júliájában debütáltam az Operaház színpadán, aztán elindult a külföldi karrierem, és teljes operabemutatót azóta nem énekeltem itthon. Elképzelheti, milyen örömmel és izgalommal várom a tavaszi premiert. Zsótér Sándor rendezésében, Fischer Ádám vezényletével Haydn Orfeo ed Euridicéjében éneklem a női főszerepet.


Forrás: Heti Válasz