Címlap Vélemény & vita Fölösleges, drága, de csak azért is!
Fölösleges, drága, de csak azért is! PDF Nyomtatás E-mail
2008. január 11. péntek, 09:40

A legújabb jelentés szerint a 4-es metró második szakaszának tervezett költségei 32 milliárd forinttal nőttek. Mitől drágulhat meg valami ennyivel, ha még az engedélyeztetése sem történt meg? Ráadásul azért "csak" ennyivel nőttek a költségek, mert a kapcsolódó felszíni beruházásokat immár nem számolják a metróköltséghez. A valódi növekmény tehát 67 milliárd ennél a csupán négymegállónyi Thököly úti metrószakasznál. Ez 70 (!) százalékos növekedés. Vajon így is megéri a beruházás?

Ha a főváros vezetőinek hiszünk, akkor nem. A metróépítésért (is) felelős főpolgármester-helyettes szerint ugyanis az egész metróvonal haszna 16 százalékkal magasabb a költségeknél (húsz év alatt, a társadalmi hasznot forintosítva). Ez bizony jóval kevesebb 70 százaléknál. Sőt a költségnövekedés az egész metróvonal hasznosságát is annyira lerontja, hogy az elveszíti a jogosultságát az EU-támogatásra. Az EU ugyanis 10 százalékot követel meg, márpedig a most bejelentett költségnövekedés után a 16 százalékból mindössze kettő marad.


A VEKE közlekedési egyesület 2006. novemberi tanulmánya szerint már az eredeti költségekkel sem érné meg megépíteni a Thököly úti szakaszt, mert olyan kevesen használnák. Ráadásul ennek az eredeti ára is olyan magas, hogy abból le lehetne cserélni az összes buszt és trolit vadonatúj, alacsony padlós, légkondicionált járműre. A nyáron magam is megpróbáltam a szakasz elhagyása mellett érvelni. (Hol legyen az alagút vége?, 2007. július 10.). Számításaimat ugyanúgy nem méltatta cáfolatra senki, mint a VEKE-ét. (Eközben fővárosunk vezetői olyan fontos eseményeken vettek részt, mint a magyar szállodaszövetség 29. közgyűlése, vagy a BKV központjában létrehozott játszósarok átadása.)


A hivatalos szándék egyáltalán nem világos az ügyben. Egy októberi, fővárosi közgyűlési anyagból nyilvánosságra került mondat szerint a "második ütem várhatóan nem valósul meg". Ez józan megfontolást mutatott. A mostani hír szerint azonban mégis számolnak ezzel a szakasszal, sőt még nagyobb összegeket terveznek rá. Kiknek és miért lehet ez ennyire fontos? Két válasz lehetséges:


1. A főpolgármester ugyan sohasem tett ígéretet konkrétan erre a szakaszra, de közismerten erős a személyes politikai kötődése a négyes metróhoz.


2. Súlyos érv a négy évtizede föl nem újított macskaköves Thököly út siralmas állapota is. Ősszel az illetékes főpolgármester-helyettes külön kitért erre: "természetesen a II. szakasz megépítése az, ami a Thököly út felújítására, végleges rendezésére rendkívül jó alkalmat nyújt". Így, aki ott zötykölődik, az leginkább a metróépítésben bízhat.


A két érintett kerület is leginkább úgy tudja elérni az útfelújítást, ha a "megígért" metrószakaszért lobbizik. Nem csoda, hogy az egyik kerületi polgármester, aki fővárosi képviselő is egyben, az említett közgyűlési vitán egyedül azt firtatta, hogy mi lesz a Thököly út felújításával. Egy kerületi politikusra nem is haragudhatunk, ha nem foglalkozik azzal, hogy emiatt tízszer annyit költenek egy fölösleges nagyobb beruházásra.


Ezek érthető szempontok, de egy bölcs városvezetés nem ezek alapján dönt. A fővárosi polgárok érdeke az lenne - akár ott közlekednek, akár nem -, hogy újítsák fel mielőbb véglegesen a Thököly utat (lehetőleg villamossal). Ezzel a bölcs városvezetők úgy vehetik le a napirendről ennek a fölösleges szakasznak a megépítését, hogy tisztesen rendezik a helyzetet, és minimalizálni tudják a metrószakaszért küzdő lobbierőket. Ez döntéshozói bátorságot is mutatna, szemben azzal a tervezett félmegoldással, hogy csak egy vékony koptatóréteget tesznek az útra - mondván, hogy majd, ha megépül a metró...


Ha nem rendezik most ezt az ügyet, akkor 2009-ben, a választások előtt kell magyarázkodni, hogy miért is nem indul el az építkezés, amelyre jól láthatóan nincs pénze a városnak. Idén pedig azt nehéz elhitetni, hogy a BKV-nál "elkerülhetetlen" 9 milliárd forint megtakarítása, ami miatt ötödével (!) ritkítani kell a buszjáratokat, miközben egy drága metrószakaszra ennek a hússzorosát költik.


A szerző mérnök


Forrás: Népszabadság Online

 

Kapcsolódó cikkek

Bicolor template supported by Naturalife Greenworld