Címlap Kultúra A körözött pihenő
A körözött pihenő PDF Nyomtatás E-mail
2008. január 09. szerda, 10:15

Egy évvel ezelőtt körözést adott közre egy művészeti folyóiratban a Magyar Nemzeti Galéria két kurátora: 33 kép után kutattak a gyűjteményes Vaszary- kiállításhoz. Nyolc még a megnyitó előtt megkerült, a most felbukkant Pihenő nő című képet hétfő óta láthatja a közönség.

Gyűjteményes kiállítások előkészítésének egyik legfontosabb és legsürgetőbb mozzanata: összeállítani a listát, amelyen a tárlatból hiányzó, ismeretlen helyen lévő képek szerepelnek. Ennek köszönhetően került elő - igaz csak utólag - a Nemzeti Galéria Rippl-Rónai kiállítása (1998) apropóján a Firenzei emlék című kép, vagy a Magyar Vadak (2006) című tárlat kapcsán a Berény Róbert festette Kereveten fekvő akt.


A tavaly októberben nyitott Vaszary-kiállítást megelőző többéves kutatómunka eredményeképp is összeállt egy 33-as lista, amelyet aztán az Art Magazin című művészeti folyóiratban tettek közzé.


- A siker azon is múlik, mennyire hamar tudjuk közölni a képek jegyzékét. Erre kevés a pénz, ha egyáltalán akad, hiszen évekkel a kiállítást megelőzően még nem érkeznek meg a megpályázott pénzek, nem tudjuk, mennyiből gazdálkodhatunk. Emiatt nincs is igazán lehetőségünk a nagy nyilvánosság előtt megjelenni, például egy napilapban - mondja a kiállítás egyik kurátora, Gergely Mariann. A Vaszary-felhívás a művészeti magazinnal legalább a szakmai berkekbe eljutott, a nagyobb találati arány érdekében pedig a múzeum honlapjára is feltették a hirdetést.


A többezresre saccolt Vaszary-életmű darabjaival aztán elkezdtek beszállingózni a magángyűjtők, illetve az inkognitójukat féltő tulajok galériák égisze alatt jelentkeztek. A megannyi, jóhiszeműen behozott hamisítvány mellett a keresett darabok közül többek között előkerült a Pincio Rómában, az Olvasó nő és a Modell című festmény. A korabeli újságokban, kiállítási katalógusokban szereplő, de azóta ismeretlen helyen lévő képeken kívül olyanok is előkerültek, amelyek létezéséről fogalma sem volt a szakmának. Svájci aukción vásárolt, és egyetlen dokumentumban sem szereplő képpel jelent meg egy gyűjtő. Kiderült, a fekete-fehér, virágcsokrot tartó női alak nem más, mint Piroska menyaszszony, amely egy Vaszary-illusztrálta Bródy Sándor-kötethez készült.


A listáról az őszi megnyitóig megkerült nyolc kép jó állapotban jutott a galériához, így azokat csak letisztították, egy esetben - a gyakorlat szerint saját kontójukra - kicserélték a rossz állapotban lévő keretet. A művek adatai bekerültek a múzeum nyilvántartásába, a róluk készült reprodukciók a kiállítási katalógusba.


A Pihenő nő, más néven az Interieurben című kép azonban már nem kerülhetett be a kötetbe, mivel egy héttel ezelőtt kopogtatott vele a tulajdonos. (A 375 bemutatott műtárgyból 108 magán-, 55 köz- és egyházi gyűjteményből, kettő külföldről került a galériához, kiegészítendő saját anyagukat. Több valószínűleg külföldön található, azokat méregdrága, nemzetközi körözéssel volna esély megtalálni. Erre csak bűncselekmény esetén van mód.)


A művész korai időszakához tartozó főmű létéről a Nemzeti Szalon 1906-os kiállítási katalógusából, illetve a Vasárnapi Újságban megjelent cikkből szereztek tudomást a kurátorok - azért körözték. (A képet 1907-ben és 1912-ben is kiállították.) A mester pihenő feleségét, Rosenbach Máriát, a háttérben pedig kézimunkázó édesanyját, Szabó Kornéliát ábrázoló kép a századfordulón készült enteriőrsorozat része, amelynek több darabja látható a tárlaton: így például a szintén a feleséget ábrázoló Tükör előtt, a Modell, és Nők tükörrel című festmény. A legutóbb megkerült táblát a múzeum restaurátorai rekordgyorsasággal hozták rendbe, és hétfő óta már láthatja a nagyközönség. A február 17-i zárás után visszaszolgáltatják a tulajdonosnak, mint ahogy azok a Duna-korzót ábrázoló munkák is visszakerülnek a magángyűjtőkhöz, amelyekhez hasonlót sem őriz a múzeum.


- Vásárolni a legritkább esetben tudunk, többnyire csak akkor, ha borzasztó méltányos áron ajánlja fel a tulajdonos - mondja Gergely Mariann, és különleges esetet mesél. A nyolcvanas években rendezett Huszár Vilmos-kiállítás idején nem is remélték, hogy itthon is előkerülhet valami, hiszen a világhírűvé vált művész többnyire Hollandiában alkotott. Két festmény utólag mégis felbukkant, amelyből az Asszony babakocsival címűt jutányos áron el is adta a galériának a tulaj. Aki nem volt más, mint a babakocsi egykori "utasa".


Forrás: Népszabadság Online

 

Kapcsolódó cikkek

Bicolor template supported by Naturalife Greenworld