Címlap
Nagyvállalati mecenatúra PDF Nyomtatás E-mail
2008. március 10. hétfő, 11:04
A Nemzeti Kulturális Alap megrendelésére készült kutatás eredményei azt mutatják, hogy Magyarország 4824 legnagyobb (legalább 50 főt foglalkoztató) vállalatának mintegy 40 százaléka vállal aktív szerepet a kultúra támogatásában. További három százalékuk tervezi, hogy a jövő- ben bekapcsolódik a mecénási tevékenységbe. A felmérést a Szonda Ipsos végezte 2007 decemberében és 2008 januárjában, az adatok a 2007-es évre vonatkoznak.

A nagyvállalatok által kultúratámogatásra fordított öszszeg 2007-ben meghaladta a 4,3 milliárd Ft-ot.


Legnépszerűbbnek a kulturális rendezvények, ezen belül is főleg a fesztiválok, könnyűzenei, dzsessz- és világzenei koncertek, táncháztalálkozók, kiállítások, képző-, ipar- és népművészeti bemutatók támogatása számított. Emellett a színházak és a komolyzenei hangversenyek finanszírozásához is számos nagyvállalat járult hozzá.


Szintén gyakori volt a nem konkrét programhoz kapcsolódó, hanem a kulturális szervezetek munkáját általában segítő támogatás. Ennek kedvezményezettjei között első helyen az alapítványok, egyesületek álltak, mögöttük az állami kulturális intézmények második helyre szorultak. A kulturális vállalkozások (például könyvkiadók, galériák, magánrádiók) csak kivételesen kaptak ilyen típusú segítséget.


A művészek közvetlen, személyre szóló pénzbeni támogatása, a művészeti, alkotói díjak, ösztöndíjak finanszírozása és a műtárgyvásárlás szintén ritkán fordult elő. Valamivel gyakoribbak voltak azok az esetek, amikor a cégek a művészek kiállítási, fellépési lehetőségeinek megteremtéséhez járultak hozzá.


A támogatások indítékai között az adományozó vállalatok közel kétharmada említette a konkrét, helyi kulturális célokkal (például településszépítés, helyi művészeti programok, hagyományőrzés) való azonosulást. Ugyanakkor a döntéseket a támogatók több mint felénél a tulajdonosok és a menedzsment kulturális elkötelezettsége, a kérelmezőkkel ápolt személyes kapcsolatrendszere, valamint az a szándék is számottevően befolyásolta, hogy magas presztízsű rendezvények és kiváló szervezetek támogatásával javítsák a cég ismertségét és külső megítélését.


Forrás: Népszabadság Online

 

Bicolor template supported by Naturalife Greenworld