Címlap
Tehetségbörze három napon át PDF Nyomtatás E-mail
2008. január 07. hétfő, 15:47

Végre nálunk is gondolt egyet valaki, és kijelölt néhány napot, amikor a magyar dzsesszélet legígéretesebb tehetségei bemutatkozhatnak a nagyközönségnek. Ez lett a múlt hétvége, amikor három délutánon át tartott a tehetségbörze. Szombatra egy szakmai beszélgetést is szerveztek, amelynek vitaindítójában Zipernovszky Kornél dzsessz-szakíró azt mondta: nálunk egyelőre pubertáskorú a műfaj, mert a benne rejlő lehetőségeket még nem fedezték fel. Nemcsak a külföldiek, de mi, magyarok sem. Pedig szeretjük, hiszen Bobby McFerrin, Dee Dee Bridgewater, vagy más, már ismert művészek előadásai telt házasok, miközben a fiatal magyar művészek valahogy nehezen tudják eljuttatni zenéjüket a közönséghez.

Szavait alátámasztották a délutáni programok: a fesztiválszínházban egy-egy koncert alatt nagyjából 150-en lehettek, közülük is sokan szemlátomást rokonok, barátok. Holott fillérekért lehetett volna négy koncertet meghallgatni (200, illetve 500 forintba kerültek a jegyek). Például azért, hogy később, ha egy műsorfüzetben felbukkan mondjuk a Special Providence neve, akkor el tudjuk dönteni, érdekel-e minket az életvidám, virtuóz dobszólókkal előadott dzsesszrockjuk. Vagy hogy megpróbáljuk kideríteni, mi az, amit a háromlemezes Transform Quintetben a csehek már felfedeztek (hiszen már nemcsak egy-egy koncertre, de turnékra is hívták őket), mi, magyarok viszont még nem. És a sort hosszan lehetne folytatni, hiszen a meghívott 12 fiatal előadó mindegyike a szakmában már bizonyított, csak a közönséghez nem jutott még el.


Ami nagy valószínűséggel nem csak arra vezethető viszsza, hogy nincs túl sok rendszeresen működő klub az országban. Látva a délutáni nem túl népes közönséget, és tudva, hogy az esti Babos-koncertre viszont szinte már az összes jegy elkelt, arra gondoltam, amit nemrég az egyik magyar zenész mondott: a magyarok biztosra mennek, arra váltanak jegyet, amit ismernek.


Mindenesetre örvendetes, hogy úgy tűnik, egyre több alkalmuk lesz megismerni a fiatalokat. A Nyitott Műhely és még néhány, rendszeresen dzsessznek is otthont adó helyszín mellett pár éve rendszeresen működik a Columbus Jazzklub, nemrég megnyílt a Take Five, szombat este pedig egy újabb, a Budapest Jazz Club. Tehát lehetőség, legalábbis a fővárosban, egyre több kínálkozik, most már csak a médiának kellene kicsit tágabb teret adnia a műfajnak. Hogy ez mennyire fontos, azt jól mutatja Pallai Péter, a londoni Magyar Intézet volt dzsesszkurátorának a története: a magyar művészek koncertjeire estéről estére küldözgette a meghívókat a helyi szakíróknak, ám közülük soha senki nem ment el. Aztán egyszer valaki kivételt tett, és írt egy kritikát - attól kezdve hirtelen népszerű lett az intézet dzsesszklubja.


Ameddig a nagy felfedezések nálunk is megtörténnek, azért addig is van remény arra, hogy a közönség tömegesen ül majd be a feltörekvő magyar tehetségek koncertjeire. Ehhez csak az kell, hogy a tehetségbörzére meghívott külföldi szakírók, fesztiválszervezők felfedezzék a fiatalokat. Ha már világhírűek lesznek, akkor majd megnézzük őket mi, magyarok is.


Forrás: Népszabadság Online

 

Bicolor template supported by Naturalife Greenworld